.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بنزين تک نرخی مي‌شود

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور از تدوين بسته سياستي ـ حمايتي در راستاي تحقق قانون هدفمند كردن يارانه‌ها در حوزه حمل و نقل خبر داد.

سردار محمد رويانيان در گفت‌وگو با ايسنا، افزود: براي تحقق اصلاح مديريت، ساختار حمل و نقل كشور، جلوگيري از تورم و توسعه و بهينه سازي كامل حمل و نقل در ايران يكسري برنامه در قالب كوتاه، ميان و دراز مدت تدوين كرده‌ايم.

وي ادامه داد: به عنوان مثال در بخش دراز مدت بايد به نقطه اي رسيده باشيم كه متوسط مصرف سوخت خودرو به پنج ليتر در يكصد كيلومتر كاهش يابد، حال آن كه اين رقم در حال حاضر به طور متوسط 9/8 ليتر است، بنابراين در صنعت خودروسازي بايد تحولات اساسي رخ دهد.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور با تاكيد بر اين كه در بخش درونشهري (مترو) نيز بايد پنج برابر ظرفيت موجود در سراسر كشور مسافران با مترو جابجا شوند، افزود: بر اساس سياستگذاري انجام شده در سال 90 بايد 13 سهم جابجايي مسافر در شهرها با سيستم‌ ريلي، اتوبوس و تاكسي به ترتيب 40 ، 10 و 25 درصد بايد باشد.

رويانيان با اين گفته كه سالانه بدون احتساب يارانه‌هاي پرداختي ، حدود 300 هزار ميليارد ريال سوخت مصرف مي‌شود ، عنوان كرد: سال گذشته به طور ميانگين روزانه 65 ميليون ليتر بنزين، بيش از 45 ميليون ليتر گازوئيل و حدود 10 ميليون مترمكعب گاز مايع مصرف شده است.

وي خاطرنشان كرد: اين در حاليست كه از مجموع يارانه‌هاي انرژي كه در حال حاضر توسط دولت پرداخت مي‌شود ، بيش از 42 درصد مربوط به حوزه حمل و نقل است.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور تصريح كرد: بتدريج طي يك دوره زماني پنج ساله يارانه‌ پرداختي به سبد انرژي حذف شده و قيمت حامل‌ها واقعي خواهد شد كه به طور مستمر در اين حوزه پيامدهايي را در پي خواهد داشت.

وي اضافه كرد: به طور مثال هر ليتر بنزين يكهزار ريال و روزانه 48 ميليون ليتر بنزين سهميه‌اي و 16 ميليون ليتر بنزين آزاد به كل مصرف كنندگان اعم از اشخاص، سازمان‌ها و نهادهاي دولتي و نيروهاي مسلح عرضه مي‌شود .

رويانيان با تاكيد بر اين كه در حال حاضر 600 هزار تاكسي ، آژانس و مسافربر شخصي وجود دارد كه كار جابجايي مسافر را انجام مي‌دهند ، تصريح كرد: افزايش قيمت بنزين و واقعي شدن آن آثاري را بر جاي خواهد گذاشت كه براي كنترل افزايش قيمت‌ها ، طرح‌ها و برنامه‌هايي پيش‌بيني شده است.

به گفته وي همچنين در حال حاضر هر ليتر گازوئيل 165 ريال عرضه مي‌شود ، در حالي كه قيمت حمل و عرضه هر ليتر گازوئيل 500 ريال و قيمت تمام شده توليد آن بيش از پنج هزار ريال است كه علاوه بر اين بايد ماليات و عوارض را هم به اين رقم افزود.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور به ايسنا گفت: با چنين شرايطي بايد تحليل كرد در وضعيتي كه 90 درصد كالاها در كشور با گازوئيل جابجا مي‌شوند و حدود 50 هزار دستگاه اتوبوس درونشهري و برونشهري وجود دارد كه از گازوئيل به عنوان سوخت استفاده مي‌كنند ، اگر قيمت آن پنج و شش برابر شود، چه اتفاقي رخ مي‌دهد.

وي با اشاره به حدود 20 ميليون نفر سفر در روز در جاد‌ه‌ها به طول يكصد كيلومتر ، اظهار كرد: 60 ميليون نفر سفر در شهرها اتفاق مي‌افتد كه اين با وسايل نقليه شخصي و عمومي است. حال آن كه بيش از 50 درصد سفرها با وسايل نقليه عمومي و كمتر از 50 درصد آن چه در جاد‌ه‌ها و چه در شهرها با وسايل نقليه شخصي صورت مي‌گيرد.

به گفته رويانيان در بخش كالا نيز سالانه 500 ميليون تن كالا جابجا مي‌شود كه اين ميزان تنها مربوط به جاده‌ها است، لذا به نظر مي‌رسد هدفمند كردن يارانه‌ها بهترين فرصت براي حل مشكلات و معضلات و از جمله مديريت ناكارآمد حمل و نقل در كشور خواهد بود.

وي مهمترين پيامد هدفمند كردن يارانه‌ها را اصلاح نظام مديريتي، رفع چالش‌ها و هدر رفتن منابع و نابساماني‌هايي دانست كه در حوزه حمل و نقل طي ده‌ها سال بر سيستم‌ حمل و نقل سايه انداخته است.

وي در خصوص قيمت بنزين در نيمه دوم امسال گفت: با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها تغييرات اساسي در توزيع بنزين صورت گرفته و بنزين تك نرخي خواهد شد.

رييس ستاد حمل و نقل و مديريت مصرف سوخت كشور در خصوص قيمت بنزين توزيعي در نيمه دوم امسال نيز تصريح كرد: بر اساس آخرين جلسه برگزار شده قيمت بنزين در نيمه دوم امسال كمي بيش از قيمت فوم خليج فارس و با احتساب عوارض ماليات و هزينه‌هاي حمل و جابجايي خواهد بود ولي قطعا با اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها نرخ بنزين افزايش مي‌يابد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.109 seconds.